Het is even schrikken maar vanaf 7 maart ligt er een Heinekenpils met blauw etiket in de buurtsuper. Het gaat om de eerste alcoholvrije variant van de brouwer.
Voor het eerst in de geschiedenis wijkt Heineken daarmee af van het groene etiket. “Natuurlijk was de overstap naar blauw spannend,” reageert marketingmanager Jetske Freeve in het persbericht. “Groen zit in ons DNA en het is voor het eerst dat we afwijken van het vertrouwde groen van Heineken.”
De stijlbreuk moet het verantwoorde bier duidelijk onderscheiden, aldus Freeve. “We vinden het belangrijk om duidelijk het verschil te laten zien tussen alcoholhoudend en alcoholvrij bier. Daarom hebben we ervoor gekozen om blauw te verwerken in de Heineken 0.0 verpakking.”
De verkoop van alcoholvrij bier stijgt al structureel zes jaar en is in die periode verdriedubbeld, blijkt uit cijfers van de branchevereniging Nederlandse Brouwers.
Concurrenten, zoals Grolsch Radler 0.0, Bavaria 0.0, Amstel 0.0, liggen al langer in het schap. Bavaria Gold werd bijvoorbeeld al meer dan vier jaar geleden gelanceerd. Waarom komt Heineken nu met zijn alcoholvrij?
In het persbericht rept het concern over een onderzoeksperiode van twee jaar naar de perfecte smaak. "Na ruim twee jaar onderzoek en gebruik van nieuwe brouwtechnieken hebben we het optimale recept gecreëerd voor het eerste alcoholvrije bier onder ons moedermerk Heineken," legt Willem van Waesberghe, de meesterbrouwer van Heineken, uit.
"Ook deze alcoholvrije variant heeft het verfrissende karakter, de fruitige tonen en een licht moutige body."
De adviesprijs voor een sixpack bier zonder alcohol van Heineken ligt op 3,49 euro. De 0.0-sixpackjes (zelfde hoeveelheid inhoud) van Bavaria variëren in prijs van 2 euro (aanbieding AH) tot maximaal 2.90 euro. Minstens 60 eurocent goedkoper dus dan de consumentenprijs van Heinekens brouwsel.